Definisjon

Det er mange som har spurt meg hva stomi egentlig er. Jeg har funnet denne definisjonen på Apotek1 sine nettsider:

“Stomi betyr munn eller åpning. Uttrykket brukes vanligvis om en kunstig kroppsåpning hvor tarm eller urinvei er ført ut til overflaten av huden. Hensikten er å erstatte eller avlaste et sykt organ. Ved colostomi er det tykktarmen (colon) som er lagt ut, ved ileostomi tynntarmen (ileum) og ved urostomi er det urinveiene.

Stomien anlegges på magen. Nøyaktig plassering er avhengig av hvilken type stomi og kroppsbygningen. Stomier kan være midlertidige (som avlastning), men det er vanligst med varige stomier.”

Stomi kalles også “pose på magen” (fordi man rundt stomien fester en plate og en pose) eller “utlagt tarm”. Når man ser på en stomi er det faktisk innsiden av tarmen man ser.

Jeg har colostomi, altså tykktarmstomi. Den er ganske liten og fin faktisk, rund, rød, ca 30mm i diameter, ca 10-20mm høy og dersom man legger godviljen til kan den se ut som en liten rose 🙂

 

Jeg vet at mange tenker på stomi som et tabutema og det har jeg fundert litt over. Hva gjør det til tabu og hvem etablerte tabuet? Jeg la ut bloggen på Facebooksiden min og det har strømmet på med flotte ord og klapp på skulderen, både på Facebook og her inne på bloggsiden. Flere ganger har jeg ansikt-til-ansikt fortalt at jeg har stomi og jeg opplever at mottaker sier “åja” og ikke bryr seg nevneverdig over det, i alle fall ikke i negativ forstand. Folk har mye spørsmål om hvordan det ser ut, fungerer osv, men det synes jeg bare er moro. For meg virker det som om folk aksepterer meg like mye nå som før og glemmer at jeg nå er i ny versjon. Jeg skal bruke påsken til å tenke og forske litt mer på dette her med tabu og kommer nok tilbake med noe smart etterhvert 🙂

God påske alle sammen!

Linn 🙂

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Så bra at du tør å skrive noe om dette 🙂 Skjønner ikke hvorfor dette er et stort tabu for mange,men tror vel det handler mye om uvitenhet. Så det er så viktig at det tas opp, ekstra bra er det at en så vakker jente som deg står frem å sier åpent at du har det og er der for de som lurer og har spørsmål. Helsevesenet burde brukt deg som en fantastisk ressurs ift unge stomiopererte! Flott Linn!

    2. Anonym: Tusen takk! Jeg har noe “på gang” med Coloplast antagelig, kommer tilbake til det senere. Ville elsket å være en ressurs! Takk for at du la igjen så fin kommentar til meg:) Klem

    3. Du er helt super, hva du kan!! Jeg har fulgt deg i mange år vet du, og jeg beundrer din vilje og ditt pågangsmot, og nå at du er så åpen ! Du sier at det ser ut som en liten rose, det viser hvilke egneskaper du har jenta mi! Jeg ønsker deg alt godt!!! GOOOOD klem fra tante May

    4. Colostomier bråker jo en del med tanke på luft som skal ut. Hvordan takler du lyder,når du er blant folk? Både kjente og ukjente?

    5. mai: Hei Mai! Jeg har faktisk ikke så mye problemer med det nå. Det var en del i begynnelsen, men jeg fikk beskjed fra stomisykepleier at det antageligvis kom til å avta etterhvert. Raskt etter operasjonen begynte jeg med karve. Jeg spiser ca 1ss karve hver dag, noen ganger et par ganger om dagen. Og karve har gjort underverker for meg! Har du colostomi du også? Linn 🙂

    6. Hei Linn 🙂 jeg ble operert for colostomi den 23.mai i år. Altså bare 3 uker siden i morgen. Jeg takler det ganske greitt, men syns dette med luft som skal ut og lydene som oppstår er litt stress og pinlig. Vil det roe seg ned mer etterhvert? Så lurte jeg på dette med karve. Du sier du tar 1 ts karve hver morgen og at luft ikke er så plagsomt lengre. Hvor kjøper jeg dette? Står det sammen med krydder i butikkene. Blander du det ut i vann. Kjenner som du ser ikke så godt til karve. Gjør karvete samme nytten kanskje….. Klem fra Anita

    7. Anita: Hei, Anita 🙂 Ja, de lydene er litt stress i begynnelsen. Jeg også ble litt skremt over at det var så mye, men jeg ble fortalt at det kom til å roe seg ned. Og det har det gjort altså! Jeg var litt skeptisk til dette da jeg før har hatt en mage som er ganske sensitiv, men nå har den overrasket meg og er ikke på langt nær så kranglete som før 😉
      Jeg brukte karve mye i starten, men så har jeg glemt det en stund. Nå i det siste har jeg kommet på det igjen og dersom jeg har spist/drukket noe som gir mye luft, tar jeg litt karve. Jeg bærer det alltid med meg i veska mi 🙂 Karve står i sånne poser i krydderhylla. Jeg tar bare litt i hånden (kanskje litt over en teskje), inn i munnen med det og så skylder jeg ned med vann 🙂 Ja, tror karvete skal funke også. Er det ikke karve i ammete f.eks? Karve, peppermynte osv skal jo være beroligende på magen. Bare spør om det er annet du lurer på, jeg finnes her for deg! Stor klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg