Stomi- et tabu?

Hei igjen!

Jeg har tenkt mye over at ordene “stomi” og “tabu” ofte er å finne i samme setning. Nettopp derfor har jeg lyst å dele noen tanker rundt dette og samtidig høre hva dere tenker om saken; både dere med og dere uten stomi.

Da jeg nevnte for min fastlege at jeg vurderte stomi, fikk jeg fort inntrykk av hva han tenkte om det. Ikke bare fikk jeg et inntrykk, men han sa tydelig at det var noe han ikke tenkte spesielt godt om. Hvorfor det? Kjente han mange som hadde det kanskje?

Jeg har også hørt fra andre at stomi ofte fra leger og kirurger lanseres som siste utvei. Hvorfor er det slik? Er det ikke bedre med en pose på magen enn trøbbel, smerter og et liv som opplevels som verdiløst og vanskelig?

Jeg var den som selv bad om stomi. Jeg gjorde det fordi mitt eget personlige regnestykket hadde gitt meg svar på at det kom til å bli bedre for meg.

Dersom det skal være slik at stomi lanseres som siste utvei, blir jo tabuet tredd nedover hodene våre allerede da. Og det hjelper jo ikke på noe som helst!

Jeg kjenner ofte på tabuet selv, men det er nå, etter litt erfaring, nesten utelukkende knyttet til frykten for at utstyret ikke skal sitte på. Jeg har en del andre tanker om hvorfor man ofte tenker på stomi som et tabu, men jeg har lyst til å høre hva dere tenker før jeg skriver noe mer om det.

Stor stas og nyttig med tilbakemelding:) Litt tankemyldring er av stor verdi!

Linn 🙂

 

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Hei Linn
      utrolig bra at du skriver om d her også de erfaringen du har gjort deg ift legestanden. Med fare for å ta feil så tror j at d kommer av for lite kunnskap av legene og annet helsepersonell. J tror de ser begrensninger ved å ha pose ,men at de ikke ser hva d kan bety av begrensninger ved å ikke kunne gå ut uten at man vet hvor doen er etc. Uten å tenke på hvor mye uro og engstelse en må igjennom når man har problemer med mage/tarm . J synes d er Så bra at en ung og vakker dame som du er,er med på å fjerne myter og begrensninger for andre som har samme problemet som deg selv. Godt gjort Linn. Stå på;)

    2. linn bjerke: Hei Linn! Tusen takk for de fine ordene! Jeg også tror det ofte skyldes mangel på kunnskap, men jeg vet at mange treffer denne holdningen selv blant gastroleger og -kirurger (og jeg har erfart det litt selv også). Og da synes jeg det er veldig synd!

      Jeg synes det er fantastisk dersom jeg kan vise at stomi innimellom kan fungere som en mulighet og ikke en begrensning. Nå har jo jeg hatt god tid på forberedelse og har valgt dette selv denne gangen, men jeg vet også hvordan det kan være å få det akutt slik jeg gjorde sist.

      klem til deg Linn 🙂

    3. Hei!!
      Jeg har stomi og har hatt det i 7 mnder nå, det var en siste utvei for meg. jeg hadde ulcerøs kolitt, prøvde ALT av leger, alternativ behandling og alt som var men ble ikke bedre i det hele tatt. I september ifjor kom jeg gråtende inn på en kontroll og sa de bare kunne henge ut tarmen der og da men de syns det var for tidlig. To måneder begynte de å snakke om kirugi og jeg var ikke så sikker lenger men dagen kom og jeg kjente at jeg klarte ikke leve med en sånn sykdom lenger. Rett for jeg ble trillet opp til oprasjonstua vurderte jeg sterkt å trekke meg og heller pøse på med kortison men rakk ikke ombestemme meg. Jeg angrer ikke i det hele tatt på at eg fikk stomi, jeg fikk tilbake livet mitt med engang. i etter tid fikk jeg vite at legene ikke var så posetive til det for de visste ingenting om det, de hadde ikke hatt noen pasienter med stomi før men nå hiver de nærmest pasienter inn! Det er en siste utvei fordi kirugi er det ingen vei tilbake, det er skummelt og du kan ikke angre.

    4. automat: Heeeiii 🙂 Takk for at du skriver til meg! Flott at du bestemte deg for stomi, at du ikke fikk ombestemt deg og at du ikke angrer!
      Så rart de ikke hadde andre pasienter med stomi da, stomi har jo vært operert i mange, mange år. Hvilket sykehus var du på? Dersom man samtidig med å legge ut tarmen, fjerner tykktarm og endetarm, finnes det nok ikke reverseres. Jeg resten av tykktarmen og endetarmen intakt og kan således angre meg om jeg vil det. Men det kommer jeg nok ikke til å gjøre!
      Kikket kjapt innom bloggen din og må si jeg er imponert over åpenheten din og måten du takler dette på. Jeg hadde stomi da jeg var 19 og jeg hadde det ikke noe bra da. Flott at du er komfortabel og åpen! Ikke bare er det fint for deg, men andre trenger at vi er det også!
      Klemmmm 🙂

    5. Hei, jeg er en “gamling” på over 70, som har hatt stomi i snart 31 år etter ulcerøs collitt i mange år. Synes bloggen din flott. Håper du rekker fram til mange på denne måten! Jeg hadde også den opplevelsen at livet ble så mye lettere etter operasjonen. Jeg fant tidlig den type poser som passet for meg,, og har brukt den helt frem til idag og føler meg trygg. Har jobbet i 25 år etter at jeg fikk stomien,og hadde ikke problemer en eneste dag. Jeg skifter pose hver 3-4 dag, og føler meg helt trygg hele tiden. For de som er plaget med lekkasjer er det viktig å prøve seg frem.
      Det finnes mange forskjellige produsenter, og bandasjebutikkene vil hjelpe med å prøve andre merker. Ønskerdeg lykke til med bloggen i fortsettelsen. Keep it up!

    6. Leif: Hei Leif! Tusen takk for at du leser bloggen og legger igjen en så fin melding til meg! Så godt å høre at du har levd så fint og aktivt med stomi.
      Ja, den utstyrsverdenen er ganske stor. Det er viktig å få hjelp, prøve seg frem og ta tiden til hjelp for å finne riktig utstyr. Keep it up you too 🙂

      klem 🙂

    7. Hei, kjempe fin blogg med bra info, tips og råd til oss med stomi, i april(på bursdagen min faktisk) er det 2 år siden æ fikk min første utlagte tarm(tykktarm stomi), 9 mai samme år fikk æ min andre(søkostomi kalte dem den)gikk så i over 1 år m de2 stomiene før æ i juni i fjor fikk min tredje varige ileostomi(dem la da inn de 2 andre), dem fjerna da tykktarmen, har ikke fått verken oppfølging eller noen som har prata m mæ om å leve m stomi :-0 så vet veldig lite om alt 🙁 våknet plutselig m utlagt, var aldri snakk om at æ ska sku få stomi så fikk rimelig sjokk, så fint m blogg som dette 🙂 så takk

    8. Ann Hege: Hei, Ann Hege! Tusen takk for at du skrev til meg og beklager sent svar fra meg! Du har virkelig hatt noen operasjoner de siste to årene du! Jeg har aldri hørt om søkostomi faktisk. Hva er det egentlig? Det er veldig trist at du ikke har fått oppfølging eller noen å snakke med, det trenger du og det skal du ha. Har du ikke fått tilbud om å snakke med stomisykepleier, Norilco eller lignende? Hvor i landet bor du? Jeg skjønner godt du fikk sjokk da du våknet opp etter operasjon og da hadde fått stomi. Si i fra om du vil snakke eller treffes da, I’m right here 🙂 Stor klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg