Sometimes you have to pick yourself up and carry on!

Hei igjen!

Forrige innlegg evnet ikke å engasjere slik jeg håpet. Ikke vet jeg hvorfor, men jeg mistenker at noen kanskje tenker at man ved å kommentere mister sin anomymitet. Men, det er fullt mulig å kommentere under oppdiktet navn og man kan fint utelate mailadressen sin. Mailadressene blir uansett synlige for kun meg. Flere private meldinger på Facebook og mail har det blitt og jeg setter veldig stor pris på de også! Jeg ser at jeg kan gjøre en forskjell ved å fortelle min historie og slikt gjør meg såååå glad!

Da jeg var i prosessen med å bestemme meg for om jeg skulle operere eller ikke, sugde jeg til meg alle livsmotto, flotte ord og bra låter som kunne styrke meg på veien. Programmet “Ingen grenser” var en stor bidragsyter her. Jeg har skrevet om og tilpasset noe av det som ble sagt, langt til litt og dette ble setningene/spørsmålene som motiverte meg:

– Jeg er en komplett pakke – litt av hvert!

– Hva definerer meg som person?
Er det
kroppen min?
utseendet mitt?
personligheten min?
tankene mine?
verdiene mine?

– Jeg må ikke BLI “posen”. Det er ikke mitt liv som skal tilpasse seg DEN, det er DEN som skal tilpasse seg livet mitt!

– Sometimes you have to pick yourself up and carry on!

 

I tillegg spilte jeg “Titanium” av David Guetta om og om og om igjen og følte meg tilslutt så sterk og tøff!

 

Linn c”,)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Hang in there! 🙂 Klem fra Marte (ogsaa stomi, som har gjort meg frisk nok til aa studere i Australia, wihii! Bloggen min er http://martehegstad.weebly.com om du vil hilse paa meg.)
      Og du, om jeg har faatt meg type etter jeg fikk stomi, faar du det snart og:)

    2. Marte: Hei Marte! Så fint å høre at du lever godt med stomien down under 🙂 Og så bra med kjæreste 🙂 Jeg kikka innom bloggen din, likte den veldig godt og skal lese mer i helgen. Har noen spm også, så det kan være du får en mail 🙂

    3. Send i vei 🙂 Bare glad for aa svare paa spm. Lurer paa en ting, naa som du har stomi, er du “frisk”? Haaper det 🙂

    4. Hei 🙂 Flott med en blogg om å ha stomi. Mye bra å lese 🙂 Selv har jeg stomi og som de fleste andre gjort meg noen tanker om det. Jeg skjønner tankegangen din med at ikke du må bli posen, at det ikke er ditt liv som skal tilpasses den og at det er den som må tilpasse seg livet ditt. For min del så har jeg valgt å tenke på det på en litt annen måte. Jeg ser på stomien som en del av meg, min stomi er jo min tarm, en del av min kropp, bare at den er på en litt annen måte enn det vi var født med. Jeg velger å ikke tenke på stomien som “den”, men en del av meg. Jeg har akseptert det å ha stomi, og for min del så var det viktig å akseptere den delen av tarmen som en del av meg. Posen ser jeg på som et hjelpemiddel 🙂 Gleder meg til å lese videre på bloggen din fremover.

    5. Kristine: Hei Kristine! Så fint å lese tankene dine rundt det her og jeg er veldig, veldig enig i det du skriver! Jeg skal ta det til meg og tenke som du gjør. Stomien er bare en omorganisering liksom 🙂 Hvis du skal snakke om stomien, hvilke ord bruker du da om du ikke sier “den”?
      Kjempefint om du følger meg og kommenterer. Dette er nytt for meg og det er fint å høre hvordan andre tenker, gjør osv!

    6. Marte: Hei Marte! Det kommer en mail bare jeg får tenkt ut alle spørsmålene jeg vil stille deg 🙂 Ja, man kan vel si at jeg er frisk nå som tarmen har fått en litt annen rute 🙂 L

    7. Hei igjen!
      Hvis jeg snakker om stomien så kaller jeg den for stomien, eller så kan jeg sikkert si “den”. Samme som hvis jeg skulle ha pratet om en annen kroppsdel som også er en del av kroppen min f.eks.nesen min (eller en tå) så vil jeg sikkert også ha kalt nesen min for “den”. Hvis du skjønner hva jeg mener 🙂
      Det viktigste er hvordan jeg tenker på den. Jeg tenker ikke på den som en fremmed ting på magen min. Hvis det skjer noe negativt i forbindelse med stomien, så prøver jeg så godt jeg kan å ikke tenke “dumme stomien” og lignende, men heller tenke på hva jeg har spist osv, hva som kan ha forårsaket det som skjedde.
      Dette er en prosess for meg, og er nok ikke helt i mål enda. Målet er i hvert fall å akseptere stomien (som er min tarm) som en del av min kropp, og ha minst mulig negative tanker forbundet med den. Jeg skal ha stomi for resten av mitt liv, og det er bare jeg som taper på å ikke akseptere det og ha masse negative tanker rundt det. Jeg tenker også at noen ganger er det greit å være litt irritert/misfornøyd (det kan man jo være på andre kroppsdeler og innimellom), så lenge det blir unntaket og ikke regelen 🙂 Mitt liv, min kropp 🙂
      Fint å kunne dele tanker rundt det å ha stomi med andre, det setter i gang noen tanke prosesser, og det er interessant å høre hvordan andre tenker på det.

    8. Kristine: Hei igjen ja 🙂 Jeg må si nok en gang; jeg er veldig enig med deg i måten du tenker på. Forrige gang jeg hadde stomi, tenkte jeg bare negativt om stomien og den fikk skylden for alt. Nå har jeg hatt god tid på forberedelse og tenker anderledes og positivt denne gangen! Det er veldig sant det du sier om at det er kun en selv om taper dersom man kun tenker negativt, men samtidig forstår jeg at man f.eks tenker det dersom man fikk stomi akutt eller man sliter mye med lekkasje osv. Det skal mye jobbing til dersom man skal komme unna de negative tankene da.
      Enig, det er veldig givende å dele disse tankene!

    9. Ja, det er en prosess som tar tid. Og det er nok lettere å akseptere situasjonen hvis man har hatt god tid til å forberede seg. Dette er andre gang jeg har stomi, første gang jeg fikk stomi var jeg 15 år, og nå er jeg 27 år. Da jeg fikk permanent stomi var jeg sikker på at det var det eneste og beste alternativet, etter mye sykdom i 16 år. Det gjør det nok lettere å akseptere situasjonen. Og jeg ser helt klart at de positive fordelene med denne ordningen veier opp for det som kan være negativt. Så forstår også at de som ikke har hatt tid til å forberede seg eller har mange plager med stomien tenker negativt. Forhåpentligvis er dette noe som kan forandre seg, da det kan være slitsomt å ha det sånn.. Kanskje en blogg som dette kan bidra til at noen forandrer måten de tenker på rundt det å ha stomi og at de får det bedre med den 🙂

    10. Kristine: Ja, en slik prosess tar tid og jeg tenker at det er viktig å akseptere at det tar tid også. Jeg er veldig glad for å høre at du, som meg, har sett at det å få stomi er bedre enn mye sykdom og slit år etter år. Det er det som har hjulpet meg med aksepten også. Jeg håper at denne bloggen kan bidra til både diskusjon og forandring! Er du med på arrangementene til Norilco? Jeg rakk ikke melde meg på sommerleir, men jeg er med på vinterleiren når den tid kommer 🙂

    11. Enig med deg i at det er viktig å akseptere at den prosessen tar tid, går liksom ikke an å skynde seg i gjennom det, det tar den tiden det tar 🙂 Uansett positivt hvis man er i gang med å jobbe med tankene sånn at man på sikt kan få det bedre. Jeg har vært med på mange av arrangemetene til Norilco tidligere, men de siste årene har jeg ikke deltatt på noe.. Sist var i 2007 tror jeg, så det er absolutt på tide å hive seg med på noe igjen 🙂 Har du vært med på noe tidligere?

    12. Turene med Norilco bruker å være veldig bra, så du har noe å se fram til 🙂 Hvis du har lyst til å være med på sommerleiren så går det an å ta kontakt med Norilco å spørre om du kan få være på venteliste, ofte så blir det sånn at noen desverre må melde avbud, og da får man plutselig plass. Ja, det kan godt være at jeg hiver meg med på vinterleiren 🙂

    13. Ja, det hadde vært artig å treffe deg. Må si at jeg syns at du er kjempetøff som har laget denne bloggen. Jeg har tidligere søkt etter blogger som er skrevet av noen med stomi, men kunne ikke finne mange. Utrolig bra at du er så åpen rundt det å ha stomi, du er et forbilde, og er helt sikker på at du er til hjelp for mange 🙂

    14. Kristine: Tusen takk, Kristine! Jeg søkte også etter slike blogger før operasjonen. Fant da ingen norske, men derimot en av en svensk jente. Jeg ble inspirert av henne, mailet en del med henne og bestemte meg da for å starte min egen blogg etter operasjonen. Jeg håper jeg kan være et forbilde og at noen kan få noe ut av dette 🙂 Etter at jeg la ut min blogg på Norilcos Ungdom på Facebook, er det flere som har delt bloggen sin med meg og det er faktisk flere som skriver om stomi! Wiii 🙂 Legg meg gjerne til på Facebook om du er der! Stor klem til deg 🙂
      PS: Hvor lenge er det siden du fikk stomi nå?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg