Linn gjør ting hun ikke gjorde før

Hei igjen!

Jeg gjør stadig vekk oppdagelser som forbauser, forundrer og gleder meg!

For de fleste er dette små ting som faller seg naturlig å foreta seg, men for meg er dette stort, nytt og så utrolig, utrolig fint!

Jeg stresser ikke lenger rundt i butikken og løper til kassa med en gang det ikke er noen der. Nå stiller jeg med i kø.
Jeg slår av en lang og god prat med han i butikken som skal selge meg maling og gjerne vil fortelle meg alle tipsene i boka.
Jeg takker ja til å spise ute med venner.
Jeg spiser lunsj med dugnadsgjengen i sameiet selv om vi etterpå skal fortsette dugnaden.
Jeg hiver meg med på spontane, sosiale samlinger.
Jeg åpner døren når det ringer på selv om jeg ikke vet hvem som står utenfor.
Jeg slår av en prat med snekkeren som kommer tidlig på morningen og skal fikse på huset.
Jeg setter meg ned på venterommet hos legen tidligere enn ett minutt etter at jeg egentlig burde sittet der.
Jeg sitter gjerne i en sofa med folk på begge sider av meg og ikke i utkanten på en stol slik jeg som regel gjorde før.
Jeg går i postkassa uten å være redd for å møte på noen som skal snakke og dermed hindrer meg i å komme fort inn igjen.

Og jeg kunne fortsatt oppramsingen en god stund til! Alt dette gjør jeg selv om jeg spiste dagen før, til og med selv om jeg spiste frokost samme dag og til og med selv om jeg akkurat har spist middag!

Det har gått litt over fem måneder siden operasjon og selv om jeg har jobbet litt med å finne riktig stomiutstyr (jeg tror jeg har gjort det nå!), ser jeg at jeg har vunnet så mye på å ta denne avgjørelsen. Jeg gleder meg over ting jeg før hatet, unngikk eller gruet meg så voldsomt til. Jeg har skuldrene nede, jeg har god tid og jeg slipper det enorme stresset all planleggingen jeg gjorde tidligere medførte. Jeg slipper å bære på en hemmelighet og jeg trenger ikke lenger rote rundt med dumme unnskyldninger og bortforklaringer. Nå trenger jeg ikke lenger være på søken etter løsningen, redningen eller utveien. Jeg har funnet en stolthet, en verdighet og en ro jeg tror jeg aldri før har hatt.

Selvfølgelig har jeg utfordringer nå også, men sammenlignet med tidligere er det småtteri! Og de utfordringene jeg har nå, de vet jeg at jeg snart finner ut av!

De fire ordene “mine” som jeg har båret med meg i mange år og som jeg har strevet etter å bli, kan jeg nå si at jeg er. Jeg er STOLT, LEKEN, GLAD og FRI!

Natti natt, mine venner!

 

 

 

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Hei Linn! Det er utrolig godt å lese at du får det bedre og bedre! Synes også det er skikkelig tøft å dele disse historiene på bloggen din, og tror samtidig at det er en veldig riktig ting å gjøre, selv om jeg ikke kjenner deg sånn veldig godt:-)
      Du har alltid vært en av de søteste og blideste jentene jeg har møtt, og du gjorde alltid dagen min mye bedre da du kom innom jobben min på morgenen for å fylle bensin eller kjøpe med deg noe. Men det smerter meg å vite at du kanskje ikke var like blid på innsiden.
      Det beviser bare at du er et fantastisk menneske Linn, som hadde evnen til å lyse opp andres hverdag selv om du kanskje hadde det tungt selv. Og derfor blir jeg ekstra glad nå av å lese at utfordringene dine i dag, er bagateller i forhold til før, og at du har det mye bedre:-)
      Morten

    2. Morten Gundersen: Hei Morten! Tusen takk for veldig fine ord! Jeg husker også godt morningene jeg var innom Esso. Det var alltid hyggelig å treffe deg, alltid smilende og hyggelig! Det gav meg en fin start på dagen min 🙂

      Det er jo på en måte godt at ikke alt vi mennesker sliter med synes utenpå oss, men det kan koste litt å holde maska over mange år også.

      Takk igjen for fine ord, Morten!

      klem fra meg 🙂

    3. Hei Linn !
      Du imponerer meg mer og mer for hvert innlegg du skriver på bloggen din……Hva gjelder stomiutstyr så er det ” tusenvis” av muligheter, jeg har testet masse forskjellige leverandører, og plutselig så finner du DIN leverandør som har det du føler er riktig for deg. For oss som har stomi så er det aller viktigste å føle trygghet når man er “sosial”, du har allerede kjent det på kroppen skjønner jeg – du har fått et “nytt” liv – superbra ! Jeg tenker at stomien ikke skal være et hinder, OK : det er et handicap som du må ta hensyn til, men den skal ikke styre livet ditt, min stomisykepleier sa det så bra : Stomien skal du ha resten av livet, men den skal IKKE styre livet ditt, det skal DU gjøre …. Ønsker at du fortsetter å leve ditt ” nye” liv med det fantastiske pågangsmotet, glede og ståpåvilje du viser – ingen er perfekt, alle har et eller annet å stri med, men du viser jo en fantastisk livsvilje og livsglede – go on girl !!!!!

    4. Hei Linn.
      Ble så glad da jeg fant bloggen din (leste om deg i Assistanse), kjenner meg igjen i det meste du skriver, fikk selv stomi for litt over ett år siden.
      Det gleder meg å lese om den “nye” hverdagen og det “nye” livet ditt……og jeg gleder meg til å følge deg videre her på bloggen din! Stå på Linn!!

    5. Jeg leser og tenker for hvert utsagn. For et liv du har hatt, og for en vending det har tatt! Det må virkelig kunne kalles livet før og livet etter. Tenk for en pionerjobb som gjøres ved å stå fram og fortelle en slik historie. Jeg fatter nok ikke hvordan du kan ha hatt det, men jeg kan være en av dem som heier på deg! Klem fra kusina øst på skogen

    6. Bodil Grinaker: Hei Bodil! Så moro at du fant frem til bloggen min! Du har ikke hatt stomi så lenge du heller da, jeg håper du lever godt med den 🙂 Glad for at du vil følge meg videre! Stå på du også, Bodil! L 🙂

    7. Gry Linås: Hei igjen, Gry! Så kloke ord fra stomisykepleieren. Det hun sier er veldig sant! Det tar litt tid å komme dit, men jeg føler jeg er på god vei altså 🙂 Jeg fant ut før operasjonen hvilke poser jeg ville bruke, men jeg tror jeg nå, etter å ha testet litt, har funnet ut at jeg må bruke konvekse plater. Men jeg holder meg til Coloplast foreløpig 🙂
      Ja, vi har alle vårt og det gjelder å finne en måte å leve med det på. Jeg valgte jo stomi selv og det tror jeg kanskje gjør det litt lettere å takle. Jeg hadde muligheten til å forberede meg godt og jeg gikk fra å ha det ille til å ha det mye, mye bedre. Mange brosjyrer om stomi sier at stomi oppleves som “tap av kontroll”, men for meg har det vært motsatt. Jeg har fått en kontroll jeg aldri før har hatt. Jeg heier på deg jeg, Gry! Klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg