Nedskrevne, tenkte utfordringer vs. opplevde utfordringer

Hei!

Som en del av prosessen før jeg bestemte meg for operasjon, skrev jeg ned utfordringene jeg hadde da (og som jeg har skrevet før ble dette mange sider) og de utfordringene jeg tenkte et liv med pose på magen ville føre med seg.

På listen over utfordringer med stomi stod:

– problemer med å akseptere min egen kropp og å klare å se på meg selv i speilet

– lyd

– klær

– lekkasjer

– intimitet

– strand- og bassengsituasjoner

 

Nå, litt over fem måneder etter operasjon, er det lite igjen av denne listen. Jeg har av denne prosessen lært å ikke få panikk, men heller puste litt, tenke litt og prøve mer.

Jeg hadde i forkant av operasjonen festet poser på magen og sett meg selv i speilet. Siden jeg selv bestemte at jeg ville ha operasjonen, hadde jeg god tid til å gjøre slike ting og det har gitt avkastning.

Lyd er ikke noe stort problem for meg og jeg bruker ikke mye tid til å engste meg over dette. I begynnelsen var jeg litt bekymret  for lyd og spiste karve hver dag. Jeg har lest at karve skal ha beroligende effekt på magen og jeg opplevde at dette stemte. Nå er det lenge siden jeg har brukt dette og det går veldig fint uten også. Det er jo selvfølgelig situasjoner hvor jeg er mindre lysten på at det skal komme lyder, men det har gått bra foreløpig. Dersom det skulle komme noen lyder velger jeg å ikke gi det noen oppmerksomhet. Det er ikke alltid folk hører det engang og folk som ikke vet om poser vil antagelig ikke forstå hvor lyden stammet fra. Jeg har lovet meg selv en ting; jeg skal aldri, aldri, aldri be om unnskyldning. Forklare, kanskje ja, men aldri unnskylde! Jeg kan jo ikke noe for det jeg 🙂 Som pappa’n min foreslo så fint at jeg kunne si i forkant av f.eks et møte:  “Kommer det lyd er det meg, lukter det er det nabo’n!”

Når det kommer til klær, har jeg tilpasset noe. Av komfortgrunner har jeg kjøpt meg bukser med høyt liv. De strammer ikke over posen og gir i tillegg støtte og stabilitet. Da jeg fant ut dette løste det mye av klesproblematikken.

Store lekkasjer har jeg heldigvis vært forskånet fra, men jeg har opplevd at platene ikke alltid fester like godt på huden. Tetningsringer, konvekse plater og elastisk tape rundt plata (alt fra Coloplast) har hjulpet på dette og gitt en ny og god trygghet.

Når det kommer til intimitet er ikke posen på magen i seg selv til hinder for noe som helst. Der er det eventuelt eget hode, innstilling og selvfølelse man må jobbe med og det vet jeg ikke alltid er lett. Forrige gang jeg hadde stomi hadde jeg veldig store problemer med dette. Jeg forstod ikke at kjæresten min den gangen kunne orke å se på meg eller ta på meg. Denne gangen vet jeg at jeg har kommet lenger og at jeg har en modenhet jeg ikke hadde sist. Selvfølgelig ønsker jeg meg jo en mann som tydelig viser at han ikke bryr seg om stomien og jeg tenker at det er fint at han kommuniserer dette og inviterer til trygghet. Og jeg må være flink til å si i fra at jeg trenger nettopp det. Det er mange som ikke vet hva stomi, pose på magen eller utlagt tarm er og da trenger de informasjon for å forstå og kanskje få avkreftet noen myter. Det er greit nok, jeg har ingen problemer med å snakke om dette. Skulle det være slik at en mann allikevel ikke aksepterer meg i den versjonen jeg nå opptrer i, ja, da trenger jeg virkelig ikke han!

Når det gjelder strand- og bassengsituasjoner har jeg ikke enda fått testet ut dette. På en måte gleder jeg meg til å gå i bikini med posen full synlig, men hodet høyt hevet og stolthet i blikket. Det at jeg bestemte meg for å få pose på magen reddet livet mitt. Ikke fordi jeg hadde en livstruende sykdom som krevde en slik forandring, men fordi livet jeg hadde før til slutt ble umulig å leve videre. Så jeg har all grunn til å være stolt og det skal jeg jammen vise!

 

Klem fra Linn – versjon 2.0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Åh, Linn du skriver som om jeg skulle ha skrevet det selv !!! Hva gjelder klær, så hadde jeg på meg bikini – kjøpt på Medicus Plesner ( superfin), for første gang etter operasjonen – i februar i år – altså 2 1/2 etter operasjonen, og jeg bestemte meg på forhånd for å gi totalt blaffen i stirrende og nyskjerrige blikk, dette er MIN kropp, MITT liv så jeg orker ikke å bruke en kalori på hva andre mener eller tror… Arret på magen har jeg jo også, og er jeg skikkelig på “hugget” kaster jeg gjerne bikinioverdelen så alle kan se arret etter et bryst som er borte og erstattet med protese ( som nå venter på å få lagd brystvorte..). Det som er feilen med dagens samfunn er at det forventes at vi skal være totalt perfekte : Ha perfekt kropp, ikke et gram fett for mye, vi skal være så veltrente at alle kan se det, vi skal ha flott hår, lange, velstelte negler etc…. Man tenker ikke sånn når man har stått og sett seg i speilet og sett en kropp med et bryst for lite, arr og pose på magen, og ikke et hårstrå på kroppen (etter cellegiften)… da er det helt andre verdier man har her i livet.. Jeg har faktisk fått et mye bedre liv etter kreftsykdommen, nå er det de små ting som betyr mest – jeg kan strigråte når jeg våkner, drar fra gardinene på soverommet og ser blå himmel, hører fuglekvitter og tenker at jeg er SÅ heldig som får oppleve dette…..jeg har blitt så ydmyk for å få lov til å leve, og hva er vel da problemet med et bryst for lite og pose på magen ????.. Jeg er LYKKELIG med pose på magen og Puffe som bor inni den, og LYKKELIG med et bryst – som for mange vil se litt “spesielt” ut, men jeg lever – og må bare ta de utfordringene og forholdsreglene som kommer i kjølvannet av å ha Puffe og pose på magen, det viktigste er at JEG synes kroppen min er flott, det synes han jeg deler seng med også . Han har sett meg stå der uten hår, pupp og med pose – og når han da sier at jeg er ” verdens flotteste og tøffeste dame” – da spiller det ingen rolle hva andre måtte si og mene… Nyt livet Linn, og “drit i” hva andre måtte tenke om posen du har på magen, lukter og lyder – det er jo faktisk normalt å slippe en fjert og lukten er jo der – det gjelder jo alle med eller uten pose !…. Stor klem, gode tanker og Smilejfæs til deg :D)))

    2. Gry Linås: Hei Gry 🙂 Beklager sen tilbakemelding! Du er jammen tøff altså, mitt forbilde! Jeg er helt helt enig, vi skal ikke bruke en kalori på å tenke på hva andre mener eller tror, men hvis jeg skal tenke litt om det vil jeg tro at mange synes det er tøft gjort 🙂
      Var det en spesiell type bikini du kjøpte? Dekkes slikt på blå resept forresten?

      Jeg ble veldig rørt og full av beundring av historien din om deg, speilen, verdier, fuglekvitter og mannen din. Jeg er så glad for at det har gått bra med deg og at du lever fint med Puffe og er lykkelig 🙂

      Dersom jeg skulle tenkt fremover forrige gang jeg hadde pose på magen (i 1999 og 2000), hadde jeg aldri sett for meg at jeg kunne ha så avslappet forhold til dette. Jeg driter i hva andre mener og tenker og jeg vet at jeg har kommet så langt fordi jeg har jobbet så godt, blitt voksen og trygg 🙂

      Jeg heier på deg jeg, Gry! Gleder meg til å treffe deg en dag!

      Stor klæm, smilefjæs, solbrillesmilefjæs, paraplysmilefjæs og gode tanker til deg!

    3. Hei igjen, Linn :D) Jeg syns DU er tøff jeg, jeg tenker ikke så mye over hva jeg har vært igjennom lengre, fått ting litt på avstand, og nå er jeg jo ferdig med alle store operasjoner, så livet har litt etter litt normalisert seg.
      Hva gjelder bikinien, så fikk jeg ikke den på blå resept. Jeg kjøpte bikinien på Medicus Plesner på Strømmen, vanlig bikini egentlig, men buksa var litt høyere i livet enn vanlig bikini så posen vil ikke syns.
      Jeg synes det er så bra at du også “driter i ” hva andre måtte mene og tenke !!!! Jeg har en svigerinne ( som jeg IKKE har noe spesielt godt eller nært forhold til) som saumfarer meg hver gang vi treffes – det er heldigvis ikke ofte.. Hun tror selv at hun er perfekt, nystrigla og nye klær hele tiden. Jeg tror JEG har et langt bedre liv og er mye lykkeligere enn henne – fordi jeg har et totalt avslappet forhold til kroppen min og har faktisk sett døden i øynene et par ganger… For henne er det viktigste å se perfekt ut, må da være fryktelig slitsomt ..???? Nei, det er herlig å IKKE ha en perfekt kropp, men en kropp som funker som bare det – selv med Puffe på slep og ca 1 1/2 bryst hi,hi…..
      Kose deg videre i regnværet – jeg emigrerer til Mallorca et par uker snart, blir herrrrrlig !!
      Stor sommerklæm & regnværsmilefjæs til deg, Linn !

    4. Utrolig å lese hvor flink du er!
      Jeg sendte deg en mail, men vet ikke om du har mottatt den. Hvis du ikke har fått den kan jeg gjerne sende på nytt om det skulle være ønskelig for deg.
      Håper du får en fortsatt fin sommer, med badevær:)
      Hilsen Margaret

    5. Maja: Hei! Takk 🙂 Du, jeg fant mailen din igjen da jeg søkte etter den her om dagen. Leste den nok på mobil og så forsvant den for meg. Svarer deg i kveld! Ønsker deg en fin sommer videre også 🙂 klem 🙂

    6. Anonym: Hei! Litt sent svar herfra! Hmm.. jeg er enig i at det virker som om du har det mye bedre enn hun svigerinnen din har. Tror det ofte kan være slik at når man er så opptatt av at alt skal være perfekt, så er det for å dekke over noe annet. Det er godt å kunne gi litt f og vite og vise hva livet egentlig dreier seg om! Håper du koser deg i varmere strøk! Stor sommerklem og smilefjææææs tilbake 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg