Når livet gir deg sitroner, lag saft og del den med andre!

 

Når jeg tar på meg ettertankebrillene mine og ser tilbake på livet mitt slik det var før 1.februar, ser jeg ikke bare hvordan livet serverte meg sitroner, men jeg ser også hvordan jeg i tillegg sådde og dyrket de selv. Gjødslet de må jeg også ha gjort, for de ble mange og store gjennom årenes løp.

Jeg ble for alvor gjort oppmerksom på alle disse sitronene da jeg ryddet i skuffer og skap her om dagen. Og der fant jeg brev, historier og dikt jeg har skrevet til meg selv, til verden, til skjebnen og til livets urettferdighet. Tidligere når jeg har ryddet, har jeg tenkt at alt dette nedskrevne er en del av meg og at det derfor må bevares for å kunne oppleves igjen senere.

Men nå var nok nok! Jeg orket ikke denne klumpen om foten lenger. Alt som ikke var dagbøker ble kastet. Jeg trenger ikke denne påminnelsen om det vonde. Jeg har jo åpnet og gått inn gjennom nye dører og da kan jeg ikke ha fortiden som stadig roper på meg fra andre rom.

Linn som lever nå, ville ikke levd slik Linn levde før, men man må alltid se livet, handlinger, tanker og følelser i lys av den tiden de ble opplevd i. Man er forhåpentligvis mer erfaren og klok nå enn man var før.
Det hjelper ikke meg nå å se tilbake og tenke at jeg burde gjort, skulle gjort eller kunne gjort. Jeg gjorde nok bare så godt jeg kunne der og da.

 

Man må bli moden nok, trygg nok, sterk nok, lei seg nok, forberedt nok og motivert nok til å begynne å tilsette litt sukker og lage saft av sitronene! Jeg har endelig gjort det og jeg deler gjerne med verden!

 

<3

Klem

14 kommentarer
    1. Det er så godt å høre, Linn:-) Du er ihvertfall ei fantastisk jente som er utrolig koselig å være med! Ikke la det gamle ødelegge den nye Linn! Vær den du er nå, fine deg:-)

    2. Mari HL: Takk, kjære, vakre Mari! Nei, den nye Linn lever både på tross av og på grunn av den gamle Linn, men bedre er hun 🙂 Det er veldig koselig å være sammen med deg også! Stoooor klem <3

    3. Tusen takk for at du skriver ned dine tanker. Veldig lurt å kvitte seg med gammel “dritt”, ser det er på tide at jeg også kvitter meg med gamle ting, mest i form av tanker, men det er jo ofte de som holder en våken om natta?

    4. Jorunn: Takk, Jorunn! Ja, det er lurt å kvitte seg med slikt. Jeg følte liksom jeg hadde gjort det, men så dukket alt dette opp forrige uke. Ble kvalm av å se og lese alt, så jeg rev det i stykker og kastet det! Det føltes godt og jeg tror det var lurt. Kjenner du at det holdet deg våken om natten, forsøk å kaste det du også. Lettere sagt enn gjort, Kanskje du må gjøre det konkret ved å skrive det ned først. Da er det lettere å bokstavelig kvitte seg med det gamle 🙂 Heier på deg!

    5. Takk, skal forsøke. Er ikke veldig flink til å skrive ned tankene mine, men kanskje en stikkordsliste er nok?
      Prøver det 😀

    6. Så å sukre sitronene er nok lurt..
      Kjenner meg igjen i det du skriver her.
      Av og til er det nok riktig og rive i stykker og gå videre. Å erkjenne at en gjorde det en kunne der og da i den situasjonene en er i på det tidspunktet, er også noe jeg kjenner meg igjen i.
      Men det kan også være vanskelig når en til stadighet får påminnelser i ulike former om det som var.
      Takk for en inspirerende, og om en kan bruke ordet, fargerik blogg!

    7. Madam Ink: Ja, det er vanskelig når man stadig får påminnelser. Min situasjon og min forandring har gjort at jeg heldigvis kan legge det bak meg og lukke døren. Det hender døren åpner seg og fortiden roper på meg med gamle historier, vonde episoder osv enda, men jeg sier “stopp” enten inni meg eller høyt i rommet og det bruker å fungere 🙂
      Godt å høre at bloggen min både er inspirerende og fargerik, det er akkurat det jeg håper den oppleves som! Og det inspirerer meg med slike tilbakemeldinger skal du vite! Jeg liker å heie og nå heier jeg på deg! klem 🙂

    8. Jeg er så enig med deg. Jeg må også kaste det jeg er ferdig med:-) For 3 dager siden fikk jeg forresten stomi på magen, og er langt fra der du er ift å bli komfortabel.. Noen tips for nybegynnere?
      Elsker bloggen<3
      Hilsen også 34 år fra Jessheim:-)

    9. Cafri: Heeeei 🙂 Så koselig med Jessheim-folk her også! Du er ganske fersk med stomi du, gratulerer med pose på magen 🙂 Hmm.. hva kan tipset være? Det kommer jo litt ann på hva som er utgangspunktet ditt før operasjon tror jeg, men det som funka for meg var å bestemme meg for at det skulle bli bra egentlig. Og så er det kanskje lurt å snakke med andre som lever godt med det, melde seg inn i Norilco, være flink til å spørre stomisykepleier/bandagist om absolutt alt du lurer på osv. Er du jente eller gutt? Tykktarm- eller tynntarmstomi? Si i fra om du vil møtes en dag, så kunne vi skravlet mer! klem fra meg 🙂

    10. Hei Linn.
      Sitter her og leser dine innlegg og tilbake meldinger. Jeg må bare si jeg er så stolt over å kjenne deg. Og imponert over den forskjellen du gjør for mange.
      Jeg HEIER på deg Linn <3
      Klem fra Lene

    11. Lene Løyning: Hei, kjære, Lene! Tusen takk for fine ord! Det er godt å høre at du er stolt av meg! Ja, jeg håper dette kan gjøre en forskjell for noen i alle fall! Det gjorde du for meg i dagene etter operasjonen!
      Jeg heier på deg også, Lene! Takk for at DU er den du er! Stooor klemmer <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg