Når media er et naivt og hodeløst disippel blir jeg kraftig provosert!

Hei!

Skam dere aviser og magasiner som sluker blogginnlegg rått og bidrar til å spre et negativt og ensidig budskap. Skam dere for naivitet og dårlig faktasjekk. Skam dere for å hause opp noe som skjer de færreste. Skam dere for ikke å gidde og sjekke hva som er mest vanlig, men i stedet villeder folk til å tro på noe som ikke stemmer for de fleste. Skam dere for ikke å ta med i betraktningen hvilke ringvirkninger og synergieffekter slik dekning skaper. Den som roper høyest, er ikke alltid den som bør få tid og rom til å tale.

Jeg har litt på hjertet og jeg ber deg ta deg tid til å lese det jeg skriver. Jeg er sint og provosert. Nå skal du få lese hvorfor.
 
For fem år siden valgte jeg selv å få pose på magen. Posen på magen er min stolthet og min skatt. Min lykkepose. Posen på magen har gitt meg et liv det er verdt å leve. Den har gitt meg livskvalitet, verdighet, frihet og kontroll. 
Jeg har vært åpen og offentlig i fem år, jeg skriver denne bloggen og jeg holder en del foredrag.
 
Min agenda er å fortelle at en pose på magen i enkelte tilfeller kan og bør anbefales. Min agenda er å fortelle helsepersonell, mennesker med pose på magen som opererer i det offentlige rom og mediene selv at man skal trå varsomt og ikke så, spre og vanne tabuer som ikke eksisterer eller blåse liv i tabuet som har sluttet å eksistere. Jeg vil at andre med pose på magen skal slippe å lese om enkelthendelser eller situasjoner som sjeldent skjer, men som får ufortjent mye oppmerksomhet.

Vi er alle avsendere og mottakere av budskap. Vi forteller, tolker og analyserer på vår måte.

Det har etter hvert blitt mange som blogger om å ha pose på magen og/eller som får muligheten til å fortelle sin historie til media.
Og mitt budskap til alle er at det er så skrekkelig viktig at man er innforstått med hvilken makt man da sitter på. Folk vil tro på det de hører, ser og leser. 
 
Blogginnlegg og påfølgende reportasjer og fokus på én ufin og upassende kommentar fra ett menneske til ett annet menneske, får ufortjent og unødvendig mye oppmerksomhet og sprer usikkerhet og frykt. Slike opplevelser er ikke vanlig, de tilhører sjeldenheten. Allikevel svelger mediene glupsk historiene, hauser de opp, eksponerer de og gjør de til store, fæle historier med store, fæle monstre av noen mennesker. Vi er langt flere med pose på magen som ALDRI har opplevd slike ting enn de som har gjort det. La oss få fortelle også. La oss fortelle at mennesker rundt oss som oftest er rause, høflige, inkluderende og veldig åpne for at andre ikke må være som dem selv for å være bra nok. Mennesker har som oftest godt med folkeskikk og vett og de slenger ikke stygge kommentarer til andre. Det er ikke gjengs å oppleve slikt og det er fryktelig synd at blogger og reportasjer med slik propaganda får spre seg slik de gjør. Dette fører ingenting godt med seg annet enn oppmerksomhet til avsender og lesertall for avisene. Slike historier forvrenger sannheter og villeder en virkelighet de fleste av oss ikke er en del av.
 
Det finnes mennesker som ikke vet hva stomi er, men som tilfeldig kan komme over en artikkel, en blogg eller et TV-innslag. Og hvis kunnskapen fra før er lik null og det her blir fortalt at “stomi er tabu” eller at man blir hetset om man skulle finne på å besøke en strand, ja, da vil dette mennesket tenke det det blir påvirket til å tenke. Og kanskje dette mennesket sier det til andre mennesker igjen. Eller kanskje dette menneske selv havner i en situasjon hvor han eller hun av sykdomsmessige årsaker må få eller av livskvalitetsgrunner bør få pose på magen. Men dette mennesket har jo hørt at fæle ting kan skje og kjenner på at dette er skremmende. Kanskje kan dette mennesket ta et valg, slik jeg kunne for å få livskvalitet og verdighet, men lar være fordi man hører at stomi både er tabu og forbunnet med både fordommer og mobbing. De tør ikke, rett og slett fordi de fra tid til annen leser om enkeltmennesker og  negative enkelthendelser som får stor oppmerksomhet landet rundt. Enkelthendelser skrevet at mottakeren selv og som mediene adopterer og lager en full hønsegård ut av en liten fjær.
 
Og noen steder sitter det mennesker som nå møter sin første sommer med pose på magen. De vil gjerne sole seg og bade og kjenner i utgangspunktet ikke på noen utfordringer med tanke på dette, men etter den siste uken å ha lest overalt at ufine mennesker på strender ikke synes noe spesielt om de som kombinerer pose på magen og bikini, sitter de igjen med usikkerhet og mange spørsmål.
 
Internett og blogg har gitt oss mulighet til å ytre uten filter og sensur. Vi kan være journalister, redaktører og fotografer i vår egen lille sfære. Vi kan skildre, påvirke, motivere og sjokkere. Alt kan publiseres og alt kan nå alle. Vi lever i en tid hvor vi, i mye større grad enn tidligere, er åpne i det offentlige rom. Vi deler privatlivet vårt og setter ord på det som er vanskelig og utfordrende. Vi skaper debatter og vi opplyser. Trå derfor varsomt og vær bevisst din makt, er min sterke oppfordring.
 
Jeg er avsender selv og min drivkraft er å fokusere på det positive, på mestring, på å eie sin egen prosess. Jeg ønsker å få mennesker til å tenke og fokusere på det de kan gjøre noe med og gi f i alt det andre. Jeg vil at mennesker, pasienter om du vil, som meg selv, mennesker som kan ta et valg, skal se det som er bra i å ta det valget. Jeg velger mine innlegg med omhu. Jeg skriver sjeldent og det bevisst. Jeg ytrer når jeg har et budskap jeg mener virkelig er til nytte. Jeg bruker god tid på tekstene mine. 
 
Jeg kjemper for at mennesker som sliter pga skade eller sykdom i tarm/endetarm/lukkemuskelatur og som kan velge ikke å leve sånn lenger, skal forstå at en pose på magen kan gi livskvalitet, frihet, verdighet og kontroll. Et innhold livene deres kanskje ikke har i dag, men som det i aller høyeste grad kan få.
 
Og da blir jeg mektig provosert når negative enkelthendelser får så stor oppmerksomhet. Jeg blir sur når enkeltpersoner går ut og sier at det er tabuer og at de ser seg som viktige utsendte som skal bekjempe dette tabuet.
Jeg har vært stolt og åpen i fem år, jeg har snakket med høy, klar og stolt røst, jeg har vært på strand både i Norge og i Spania med pose på magen, jeg har dusja i fellesgarderober, jeg har lagt ut bilder av meg selv med posen på magen synlig og jeg har vært i aviser og blader med bilder der posen er godt synlig. Ikke én eneste gang har noen sagt eller skrevet noe til meg som kan minne om tabuer, fordommer, mobbing eller hets. Uvitenhet, mangelfull kunnskap og nysgjerrighet, ja, men aldri noe negativt. 
 
Skam dere aviser og magasiner som sluker slike blogginnlegg rått og bidrar til å spre et negativt og ensidig budskap. Skam dere for naivitet og dårlig faktasjekk. Skam dere for å hause opp noe som skjer de færreste. Skam dere for ikke å gidde og sjekke hva som er mest vanlig, men i stedet villeder folk til å tro på noe som ikke stemmer for det fleste. Skam dere for ikke å ta med i betraktningen hvilke ringvirkninger og synergieffekter slik dekning skaper. Den som roper høyest, er ikke alltid den som bør få tid og rom til å tale.

Etterstreb heller å skape positiv bevissthet og la mestring og det gode gro! 

 
-Linn-
 
 
3 kommentarer
    1. Viktig å ufarliggjøre livet med stomi. Ok vi må ta noen forhåndsregler. Ha med stelleveska overalt men hva gjør vel det. Det er viktig å si ifra til venner og bekjente at det er sånn jeg er. Har badet på offentlige badestrender både her hjemme og på 4 kontinenter. ( mangler Australia) Har tilgode å bli snakket til. Husk det er ikke tarmen som bestemmer, det er JEG.
      HA EN FIN SOMMER.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg