Skjerp deg, Sanna Sarromaa

Sanna Sarromaa.

Historielektor, sosiolog og forfatter.

Hvem skulle trodd.

Jeg hadde knapt hørt om dama. Og aldri hadde jeg tenkt at jeg skulle adressere henne på noe vis, men det skal jeg tydeligvis nå gjøre.

Og det er flere som skal adresseres i denne sammenheng. Nettavisen trenger tydeligvis også en aldri så liten strekk for ikke å velge og sensurere et slikt menneskes uttalelser og beskytte samfunnet mot hennes mangelfulle kunnskap.

Nylig publiserte Nettavisen en artikkel om Sarromaa og hennes nylig utgitte bok. Jeg siterer fra Nettavisen: “Sanna Sarromaa (39) har skrevet «Skilsmisseguiden – en overlevelsesguide», med mål om å knuse tabu, bidra til mer åpenhet og, ikke minst, gi praktisk hjelp til andre i samme situasjon.”

Samtidig med at Sarromaa sier hun skal knuse tabuer og bidra til åpenhet rundt skilsmisse, presterer hun på en usmakelig og nedrig måte å tråkke på en gruppe mennesker som overhodet ikke hører inn i denne konteksten.

Sarromaa sier i Nettavisens artikkel at hun ønsker at eksmannen og hans nye kjæreste får en magesykdom og dermed utlagt tarm. For da vil de visst i følge henne “lukte fælt”.

Jeg koker både innvendig og utvendig. Jeg blir så forbannet. Sarromaa er et intelligent menneske vil jeg anta, men her bommer hun fullstendig. Ikke bare er hun fordomsfull, kunnskapsløs og direkte slem, men hun gjør seg også så liten og dum ved å velge å si noe slikt høyt til en journalist.

For å fremme sin egen sak, sin egen bok og det hun har måttet stå i, velger hun å uttale seg på en måte som trykker ned andre. Makten og midlene det offentlige talerøret gir er brukt på en særdeles skjerpende måte.

Og kjære Nettavisen, hva tenker dere på? Er dere ikke deres egen makt bevisst? Skal sånt oppgulp og uvitenhet få lov til å komme på trykk?

For noen år siden trykket dere en artikkel om meg der jeg sier at ‘jeg har det bra FORDI jeg har pose på magen.” Mange har det. Poser på mager redder liv, livskvalitet, frihet, verdighet og gir kontroll. Og de lukter alldeles ikke vondt.

Jeg står trygg i meg selv. Jeg skammer meg ikke over pose på magen. Jeg er stolt. Jeg har valgt og ønsket meg pose på magen. Jeg elsker det.

Jeg har til og med sagt at jeg aldri har møtt hverken tabuer eller fordommer. Jeg har påstått at de ikke finnes eller at de er i ferd med å opphøre.

Men jeg skjønner nå at jobben ikke er ferdig. Sånne som Sanna, som ikke har peiling på hva de snakker om, må ikke få taletid.

De må ikke få sine ord på trykk.

De skal ikke bli hørt på ting de ikke vet noe om. Noen vil ta ordene deres for gitt og tro de er sanne.

Mitt budskap til mediene er at det er så skrekkelig viktig at dere er inneforstått med hvilken makt dere sitter på. Folk vil tro på det de hører, ser og leser. Trå varsomt, trå aktsomt, gå en ekstra runde og tenk dere om to ganger.

Pass på slik at dere ikke sår, vanner og sprer noe som kanskje ikke finnes. Jeg vil at vi som snakker i det offentlige rom skal ordlegge oss med litt større varsomhet slik at vi ikke sår noe som fra før av ikke eksisterte eller at vi blåser liv i noe som har sluttet å eksistere. 

Kjære media, det er deres plikt å være varsomme og selvgranskende slik at dere ikke sprer usannheter og “fake news”. Denne artikkelen bør tas bort, den har ingenting på nettet å gjøre. Den inneholder uttalelser som er onde, stygge og usanne. Den har gjort skade og den kommer til å fortsette å gjøre stor skade dersom den ikke redigeres eller fjernes.

Det finnes mennesker som ikke vet hva stomi er, men som tilfeldig kan komme over en artikkel, en blogg eller et TV-innslag. Og hvis kunnskapen fra før er lik null og det her blir fortalt at “utlagt tarm lukter vondt”, “ja, da lukter vel utlagt tarm vondt da” vil dette mennesket tenke. Og kanskje dette mennesket sier det til andre mennesker igjen. Eller kanskje dette menneske selv havner i en situasjon hvor han eller hun på grunn av sykdom må få eller av livskvalitetsgrunner bør få pose på magen. Men dette mennesket har jo hørt at stomi er så grusomt og føler at dette er forferdelig, dette er livets undergang. 

Kanskje kan dette mennesket ta et valg, slik jeg kunne for å få livskvalitet og verdighet, men lar være fordi man hører at stomi både er tabu og forbunnet med så mye fordommer. Så istedenfor å overveie stomi, velger personen heller å bli i elendigheten, ensomheten og skammen som er en del av hverdagen.

Det er så individuelt hvordan man oppfatter det å ha pose på magen, men jeg mener at dersom man ofte møtes av overskrifter og tekster om stomi, tabu og fordommer, så blir dette mer selvoppfyllende profetier enn definerte sannheter. 

Sanna og Nettavisen, skjerp dere og hev dere et titalls hakk over der dere er nå. Og be om unnskyldning for at dere snakket om tilstander og temaer dere tydeligvis ikke har nok kunnskap om.

Og til slutt;

Sanna Sarromaa, neste gang du tenker noe så stygt og ond, la ordene ta en liten sveip innom hjernen og la de aldri passere leppene dine.

 

Sint og forbannet hilsen fra Linn

 

 

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Så bra at du står opp for å si i fra om dette! Media bidrar til mye spredning av usannheter, og dette var absolutt ikke bra. Synes synd på mennesker som er så uforstandige at de ytrer slike ting, enda verre er det når det spres via media. Er det noen som lukter vondt så er det folk som tråkker på andre.
      Heia Linn! Vi trenger din stemme til å fortelle sannheten! Klem❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg