Tåler du meg?

  • Hei, fine folka

Nylig har jeg vært på rehabilitering. Tre uker med fokus kun på meg selv. Husmorferie vil noen kanskje kalle det, men tro meg, det er så mye mer enn det.

Jeg hadde barnekreft, leukemi, blodkreft, akutt lymfatisk leukemi i 1984. Jeg ble faktisk lagt inn på SIA, nå AHUS, fredag 13. januar 1984. Mine blodverdier ble konstant overvåket og siden de stadig vekk lå i et skille ble det bestemt å skru opp mengden cellegift. Brutalt for en fire år gammel kropp. Og med denne mengden cellegift som parallellt bryter ned immunforsvar, fikk min lille kropp mye å streve med.

I alle år har jeg kjent meg så sliten, så fort tappet for energi, at kroppen tar så lang tid å lade opp igjen. Hvorfor klarer jeg ikke det samme som andre på min egen alder klarer? Ei venninne sa “Jeg skjønner ikke hvordan det går ann å være sååå sliten som du er!”

Som i så mange andre kamper har jeg strevd alene for å finne løsninger og for å få mennesker rundt meg til å forstå at jeg ikke er lat.

Det var jeg selv som lanserte det for legen min. Jeg hadde kreft da jeg var liten og livet etter det har vært, mildt sagt, relativt strevsomt. Kan jeg ha fatigue?  spurte jeg legen  Fatigue var noe jeg kjente godt til, men det var ikke noe jeg tenkte kunne gjelde meg.

 

 

Legen min henviste meg hit og dit. Hit og dit førte meg til rehabilitering og også til Senter for seneffekt på Radiumhospitalet.

På rehabilitering møtte jeg et fagmiljø som ble satt ut av å lese min historie. I min gruppe ble jeg omtalt som den som hadde mest helsekompetanse. Jeg ble sett, forstått og anerkjent der jeg var på rehabilitering. Det er ikke tull det jeg har å fare med, det er på ekte. Jeg har fatigue!

Dagen etter jeg kom hjem fra rehabilitering hadde jeg time på Senter for seneffekt på Radiumen. Nok en gang møtes jeg av en fagperson som blir blant i øynene når hun leser og blir fortalt min historie. Jeg har vært pasient i hele mitt liv. Min historie er langvarig, brutal og hjerteskjærende. Og min innsats likeså. Den har også vart hele mitt liv. Fagmiljøet ser dette. NAV tror jeg ser dette. Min beredskap og min kampvilje, i så mange år, har vært enorm. Jeg har utdannet meg og stått i jobb. Jeg har aldri sett noen annen utvei enn å stå på, være flink pike og kjempe alene.

Men når man har kjempet på og kompensert som jeg har gjort i størsteparten av livet, når man et maks.  Og så en bunn. Brutalt og hardt! Kroppen er sliten og hodet er slitent.

Tiden på rehabilitering og timen på Radiumen har vekket en faenskap i meg.

Jeg har fått aksept, blitt sett og fått forståelse for at jeg, med alt jeg har i bagasjen, kan si at jeg har fatigue. “Det er ikke rart at du kjenner på det du gjør” sier de. “For en sterk person du er” sier de. “At du enda står oppreist” sier de. “Så sterk du er som har kjempet frem alt du har gjort” sier de.

 

Og ja, jeg innser at jeg har mye ressurser, at jeg både er enormt sterk og enormt bestemt. Om jeg ikke hadde hatt denne enorme viljen, hadde det vært over for lenge, lenge siden. Alternativet har vært oppe til drøfting. Jeg har stått i mer enn de fleste. Fagmiljøet ser det, NAV tror jeg ser det, familien har forstått dette for lenge siden. Nå gjenstår arbeidsliv og andre nære relasjoner. Ser dere meg og tåler dere meg?

Faenskapet som er vekket gjør at jeg velger mine nærmeste, mine tilhørere og mine allierte mer med omhu!

Tenk og lytt før du dømmer. Mennesker vi møter bærer kofferter vi ikke kan ane innholdet i og vekten av.

 

Lots of love!

 

Linn

 

3 kommentarer
    1. Du er råsterk og tøff. Takk for at du lar oss andre få innblikk i de voldsomme utfordringene har stått/står i. Klem!

    2. Hei, jeg heter Nira Shalom, og jeg vil dele den gode nyheten om hvordan jeg fikk min eks-kjærlighet tilbake med verden. Jeg ble knust da kjærligheten min forlot meg for en annen jente forrige måned. Imidlertid introduserte en venn meg for Baba Wale da Wiseman, den store budbringeren. Jeg fortalte om problemet mitt til Baba Wale, og forklarte hvordan min eks-kjærlighet forlot meg og hvordan jeg trengte en jobb i et stort selskap. Han forsikret meg om at jeg hadde kommet til rett sted, hvor jeg ville få hjertens lyst uten bivirkninger. Han fortalte meg hva jeg skulle gjøre, og etter å ha fulgt instruksjonene hans, ringte min kjære meg i løpet av de neste 2 dagene og ba om unnskyldning for å ha forlatt meg før. En uke senere innkalte ønsket firma meg til intervju for stillingen som veileder. Jeg er henrykt over å dele med verden hvordan Baba Wale hjalp meg med å oppfylle mitt hjertes ønske. Baba Wale er en spesialist på alle slags trollformler og god magi. Hvis du trenger noen form for hjelp, vennligst kontakt Baba Wale på [email protected] Whatsapp: +2348136951551 Viber +2348136951551
      Takk meg senere!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg